چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Wednesday, 01 May 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۷۴۹
تاریخ انتشار : ۰۰ : ۱۷ - ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱

«دیباچه»-احسان انصاری: نسل جدید موسیقی ایران اگر چه در برخی زمینه ها دارای نقاط قوت  است اما با چالش ها و نقاط ضعفی نیز مواجه است.ناهنجاری های موجود در برخی موسیقی ها به همراه ضعف در محتوا و آهنگسازی از جمله ضعف های مهم نسل جدید موسیقی در ایران است.از سوی دیگر مسیری که موسیقی ایران در پیش گرفته مبتنی بر برنامه ریزی و دور اندیشی نیست و در واقع مشخص نیست موسیقی ایران در چه مسیری در حال حرکت است.«دیباچه» برای تحلیل و بررسی این موضوع با دکتر مجید اخشابی خواننده مطرح کشور و استاد دانشگاه گفت وگو کرده که در ادامه ماحصل این گفت وگو را می خوانید.

مجید اخشابی در این زمینه معتقد است:مسیری که موسیقی ایران در سال های اخیر طی کرده مسیر مثبتی بوده و بسیاری از موانع و مشکلات تا حدودی از بین رفته است.در این مسیر برخی نادانی ها و ناکامی ها حذف شده است.از سوی دیگر امکانات نیز بهتر و سواد شنیداری بالاتر رفته است.با این وجود بنده معتقدم گرایش های جدید در موسیقی باید مسیر خود را پیدا کند که هنوز تا این نقطه فاصله داریم.نکته مهم در این زمینه این است که نهادهای نظارتی و کنترل کننده هیچ برنامه ای برای هدایت جریان موسیقی در کشور ندارند.در چنین شرایطی موسیقی به هر سمتی که تمایل داشته باشد حرکت می کند و هیچ هدایتی از سوی نهادهای بالادستی صورت نمی گیرد.تنها کاری که نهادهای نظارتی انجام می دهند کنترل وضعیت است. این در حالی است که باید مسائل آموزشی را نیز به برنامه های خود اضافه کنند که تاکنون این اتفاق رخ نداده است.مسائل آموزشی در دو جنبه حائز اهمیت است. نخست آموزش تولیدکنندگان موسیقی است که باید سطح دانش و توانایی آنها افزایش پیدا کند و دوم آموزش به مخاطبان موسیقی است که قدرت تمیز موسیقی خوب از موسیقی که کیفیت خوبی ندارد را پیدا کنند.در چنین شرایطی است که کیفیت موسیقی کشور بالاتر می رود.

نهاد‌های نظارتی برنامه‌ای برای هدایت جریان موسیقی ندارند /  موسیقی‌های نسل جدید یکبار مصرف است

این خواننده کشورمان ادامه داد: نکته دیگری که در این زمینه وجود دارد این است که از موسیقی های خاطره انگیز و ویژه دور شده ایم و موسیقی هایی امروزی بیشتر تاریخ مصرف دارند و پس از مدتی فراموش می شوند.این نوع موسیقی یک بار مصرف است و تاریخ مصرف سه ماهه یا شش ماهه دارند و پس از آن فراموش می شوند.این مسأله ای است که نیازمند آسیب شناسی است و نهادهای متولی باید در این زمینه تحقیق و بررسی کنند.موسیقی امروز از نظر تکنولوژی و ظرفیت های تنظیمی و استفاده شایسته از علم دیجیتال پیشرفت های قابل توجهی کرده و قابل قیاس با موسیقی دهه پنجاه نیست.

 اخشابی تصریح کرد:مشکلاتی که امروز در موسیقی  کشور وجود دارد بیشتر محتوایی است. در مرحله نخست اشعاری که انتخاب می شود ضعیف است و قابلیت ماندگاری پایینی دارند.شاید بهتر است بگوییم اشعاری که خواننده های نسل جدید انتخاب می کنند ضعیف است و از محتوای لازم برخوردار نیست. انتخاب شعر برای یک موسیقی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. به همین دلیل نیز انتخاب اشعار باید با دقت و حساسیت صورت بگیرد.من معتقدم نیستم ترانه سرایی  افول کرده و بلکه معتقدم ترانه هایی برای موسیقی های امروزی انتخاب می شود که از محتوای لازم برخوردار نیستند. به همین دلیل نیز از قابلیت ماندگاری زیادی برخوردار نیستند.

 خواننده سریال «خانه به دوش» خاطرنشان کرد:چالش دیگری که در موسیقی نسل جدید وجود دارد این است که نوازنده به صورت زنده از موسیقی حذف شده و بیشتر یک تنظیم کننده وجود دارد که با اصوات دیجیتالی یک آهنگ را تنظیم می کند.هنگامی که درموسیقی حس انسانی در نواختن سازها از بین برود به همان اندازه میزان تأثیرگذاری آن کاهش پیدا می کند.در گذشته اغلب خوانندگان از نوازندگان دعوت می کردند تا در کارهای آنها ساز بزنند و شاید در برخی موسیقی ها ده ها نفر ساز می زدند. این در حالی است که این وضعیت در موسیقی امروز وجود ندارد.نکته دیگر نداشتن دانش کافی آهنگسازان است. در اغلب موارد کسانی آهنگسازی می کنند که از دانش این کار برخوردار نیستند و تنها به دلیل داشتن ذوق  دست به این کار می زنند . به همین دلیل نیز آهنگ هایی که ساخته می شود تأثیرگذاری خود را از دست می دهد.

برچسب ها: مجید اخشابی
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
« رستگاری » چه دستاوردی برای کارگردان اخراجی ها داشت؟

برگ برنده‌ی آخرین اثر مسعود ده نمکی!

۱۷:۲۳  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی تیم‌ملی تنیس روی میز بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

شرایط سختی برای کسب سهمیه داریم/ملی پوشان از روند آمادگی دور نیستند

۱۴:۲۲  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
حرمت‌شکنی ستاره؛ بازیکنی که یاغی شده!

درگیری لفظی زشت محمد صلاح با " یورگن کلوپ " پیش از ورود به زمین!+ فیلم

۱۷:۴۰  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه: مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه:

جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به یکی از جشنواره‌های معتبر کشور تبدیل خواهد شد

۱۶:۵۶  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیراندازی با همان ۴ سهمیه به المپیک می‌رود/ روند افت « جواد فروغی » بعد از بازی‌های المپیک توکیو ادامه دارد

۱۲:۱۸  -  ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار